Pisanje opisa problema




Od svih elemenata predloga projekta za donatore je najvažniji opis problema. Donatori najviše saznaju o vašoj organizaciji, vašem načinu rada i vrednostima čitajući opis problema koji ste napisali.  Zato iskusne organizacije najviše vremena ulažu u pisanje baš ovog dela predloga projekta.

Iskusne organizacije žele da njihov opis problema bude koncizan ali i ubedljiv. Kao dobar advokat, one prvo sakupe činjenice i argumente. Zatim ih predstave u logičnom redosledu koji će nedvosmisleno ubediti čitaoca da su argumenti važni i da problem stvarno postoji.

Sledi nekoliko saveta kako napisati bolji opis problema.

·         Ostavite čitaocu malo nade.
Slika problema koju naslikate ne bi trebalo da bude toliko crna da je rešenje izgleda beznadešno. Donatori će se pitati da li je njihova investicija u rešenje uopšte vredna truda. Nemojte plašiti svoje donatore, kao ni preterivati u opisu problema. Izbegavajte da koristitie suviše emotivne pozive na pomoć.

o   Primer  : "Rak dojke ubija. Ali statistika dokazuje da periodični pregledi otkrivaju najveći broj slučajeva raka dojke u ranoj fazi, i tako smanjuju mogućnost smrtnog ishoda. Naš program koji podstiče preventivne preglede će smanjiti rizik smrti zbog raka dojke."

·         Odlučite da li želite da ponudite svoj projekat kao model koji bi koristili drugi. Time možete povećati interes potencijalnih donatora, ali biti model drugima je prikladno samo kod određene vrste projekata. Nemojte koristiti ovaj argument ako nije stvarno ostvarljiv. Donatori će stvarno očekivati od vas da radite na primeni svog projekta kod drugih organizacija, i da u tome imate rezultate, ako to obećate. Ako se odlučite da svoj projekat ponudite kao model drugima, trebalo bi da objasnite i dokumentujete kako se problem koji rešavate javlja i u drugim zajednicama. Obavezno objasnite i kako bi vaše rešenje bilo rešenje za druge.

o   Primer: “Naš model razvoja lokalnog akcionog plana za ukljućivanje Roma u školski sistem planiramo da ponudimo drugim opštinama sa velikom romskom populacijom. Interes su do sada pokazali Grad Niš i Opština Šabac. "

·         Odlučite da li je racionalno da predstavite problem kao akutan.
Vi tada tražite od donatora da obrati više pažnje na vaš predlog projekta zato što je problem kojim se bavite veći od ostalih. Evo primera izbalansiranog a dobro utemeljenog opisa problema.

o    "Zloupotreba droga je nacionalni problem. Svake godine, mladi u celoj zamlji umiru zbog droge. Ali u Novom Sadu problem je gori. Više mladih umre ovde nego bilo gde drugde. To je prava epidemija. Dakle, naš program za prevenciju zloupotrebe droga je potreban Novom Sadu više nego bilo kom drugom delu zemlje."

·         Odlučite da li možete da pokažete da se vaš projekat  rešava problem drugačije ili bolje od drugih sličnih projekata koji su mu prethodili.
Teško je ovo uraditi bez kritikovanja drugih organizacija. Ali morate se truditi da to ne činite. Kritika drugih organizacija neće biti dobro primljena od strane donatora. Kritika može prouzrokovati da donator pažljivije razmotri vaš projekat da bi video zašto mislite da morate da napadate druge. Donator je možda ranije već finansirao ove kritikovane projekte ili organizacije, ili će ih tek sada razmatrati  kada ste mu vi skrenuli pažnju na njih. Ako je to moguće, treba jasno da kažete da ste upućeni u rad, i u dobrim odnosima sa drugim organizacijama.

Imajte u vidu da su danas mnogi donatori zainteresovani i podržavaju saradnju između sličnih organizacija. Mogu vas čak i pitati zašto ne sarađujete sa onima koje vidite kao svoje glavne konkurente. Trebali bi, kao minimum, da opišete kako je vaš rad komplimentaran, a ne duplicira, rad drugih organizacija.

o   Primer:  Od 2000-te godine je bilo preko 140 obuka za pisanje predloga projekata u EU formatu.  Ali prema istraživanjima iz 2005. i 2009. donatori nisu zadovoljni kvalitetom predloga.  Naš projekat će nastaviti gde su prethodne obuke stale i početi da rešava ovaj dugo postojeći problem na nov i jedinstven način ."


·         Izbegavajte kružno rezonovanje.
Tada se nedostatak rešenja se predstavlja kao problem. Zatim  se vaše rešenje nudi kao način da se reši problem. Na primer, kružno rezonovanje za izgradnju opštinskog bazena za plivanje može biti: “Problem je to što nemamo bazen u našoj opštini. Izgradnja bazena će rešiti problem. "

Ubedljivija argumentacija bi bila da se navede šta bi bazen značio za lokalnu zajednicu, da bi omogućio da se ponude rekreativni, sportski i terapeutski programi mnogim građanima. Mogli bi se pozvati na istraživanje ili anketu koju ste sproveli i čiji rezultati pokaziju da ciljna grupa planira da koristi bazen i uspostavlja vezu između predloženog korišćenja bazena i potencijalne dobrobiti koja bi podigla kvalitet života članova zajednice.

o   Primer :  “Izgradnja bazena će omogućiti ponudu rekreativnih,  sportskih i terapeutskih programa građanima.  Anketa koju smo sproveli 2010-te pokazuje da bi 1035 građana koristilo ove sadržaje. "